zaterdag 16 november 2013

Patroon en Tutorial: kaboutertje van vilt

Gisteren hebben jullie alle verschillende vilt-creaties gezien die door een aantal van ons team zijn gemaakt. Ik had hiervoor een kaboutertje gemaakt en vandaag wil ik jullie laten zien hoe ik dat heb gedaan! Het is heel eenvoudig en zo leuk om te gebruiken aan bijv. een sleutelhanger, een etui, het koordje van een agenda en ga zo maar door! Doordat het echt heel makkelijk is, is het ook leuk om te maken met kinderen! Mijn kinderen vinden het echt geweldig om te doen.

Om het kaboutertje te maken heb je het volgende nodig:


- Voor het lijfje heb je 30 kleine rondjes nodig. Ik gebruik 3 verschillende kleuren vilt, dus 10 van iedere kleur. (Hiervoor gebruik ik de kleinste oogjes van het uiltje, zie hieronder).
- Dan heb je nog 4 rondjes nodig voor de handjes en voetjes. Hier gebruik ik een kleur voor die dicht bij mijn kraal komt. (Dit zijn ook de kleinste oogjes van het uiltje)
- Eén groter rondje voor het kraagje. (Hiervoor gebruik ik het rondje van het oog dat je linksonder op de uiltjesstans ziet staan.)
- Een houten kraal, met een doorsnede van 12 mm.
- Het patroontje van het mutsje één keer uitknippen.
- Verder heb je nog een naald met draad nodig.
- Het schaartje van HobbyJournaal is mijn favoriet om te gebruiken bij vilt (maar ook bij andere dingen hoor), dit heeft een heel mooi scherp puntje! Dit handige schaartje heeft Anne-Marije nu ook aan haar assortiment toegevoegd.

Om de rondjes mooi uit te draaien gebruik ik de Collectable van MD. Deze stanst heel mooi door het vilt heen! 


Het patroon van het mutsje:

(de rechte zijden zijn 4cm)

De kleurtjes vilt die ik heb gebruikt:

Dan gaan we nu beginnen met het maken van het kaboutertje ;-)
Je begint met het festonneren van het mutsje, je begint aan de brede kant en werkt zo naar het puntje.


Vervolgens steek je de naald vanuit het puntje door het mutsje naar de opening.


Je rijgt de kraal aan de draad en op de bovenkant van de kraal doe je een randje lijm. Ik gebruik hier het liefst Tacky Glue voor. Deze droogt transparant op. Daarna kan je het mutsje op je kraal (hoofd) plakken.


Dan begint het rijgen. Als eerste rijg je het grote rondje (kraagje) en daarna beslis je welke kleurvolgorde je rijgt. Dit doe je twee keer. Dit is het lijfje.


Vervolgens rijg je nog eens deze zelfde volgorde, maar deze keer eindig je met een bruin kleurtje voor het voetje.


Dan steek je de naald terug door dit beentje. Let erop dat het net iets naast het draadje is, zodat het wel vast blijft zitten.


Zo heb je een beentje en herhaal je dit nog een keertje zodat je een tweede beentje hebt. Vervolgens steek je de naald door het lijfje terug tot voor het kraagje.


Dan kan je aan de armpjes beginnen, je rijgt ze net als de beentjes en steekt ze weer terug tot onder het kraagje. Wanneer je de armpjes klaar hebt steek je de naald door het kraagje en het hoofdje.


Voor een mooie afwerking zorg je ervoor dat je met de naald boven aan het mutsje er weer uitkomt. Hier kan je nog een feston-steek maken om het geheel stevig af te hechten en kan je het draadje wegwerken.


En zo heb je een leuk kaboutertje!


Makkelijk toch? Veel plezier met het maken!
Liefs Lotte

3 opmerkingen:

  1. Wat een superduidelijke uitleg. Inderdaad superleuk om te maken. Liefs Helen xx

    BeantwoordenVerwijderen
  2. wat leuk hartelijk bedankt voor de uitleg ik ga hem vast een keertje maken groetjes maartje

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Prachtig Lotte, bedankt voor de duidelijke uitleg :) Dit ga ik zeker ook maken!

    Liefs, Lins x

    BeantwoordenVerwijderen